Z cyklu Zem XI.

Medzi umelcami mladšej generácie patrí Svätopluk Mikyta (1973 Čadca) k jedným z mála, ktorých dlhodobo a sústavne zaujímajú domáce historické sedimenty – slovenská alebo skôr  stredoeurópska identita a história.
Mikyta zbiera staré reprodukcie Tatier, obrazové prílohy historických publikácií a všíma si a vyhodnocuje „grafickú kultúru“ ich čitateľského sprostredkovania. Na ňu sa potom koloristicky  napája. Tým, že prekryje starú reprodukciu Tatier (pohľadnicu Kriváňa alebo iného fotogenického prírodného zátišia) zlatým, červeným či modrým alebo ružovým farebným filtrom, kriticky  vypointuje náš vlastne úžitkový či ideologicky koristnícky vzťah k nim. Zlaté Tatry pateticky zvečnené (alebo realitne zvecnené?), trikolórne Tatry nacionalistické, ružové Tatry malomeštiacky  romantické.
- z katalógu k výstave Dve krajiny
autor: Svätopluk Mikyta
datovanie: 2012
rozmer: 28 cm × 28 cm
výtvarný druh: iné médiá
žáner: geologický motív, horská krajina
tagy: hory koncept
technika: farebná knižná hĺbkotlač; ceruza
inštitúcia /
majiteľ:
súkromný majetok
geografická oblasť: Vysoké Tatry